[vastaus aiempaan viestiin]
Kirjoittaja: | Seppo Mustonen |
---|---|
Sähköposti: | - |
Päiväys: | 15.12.2002 13:04 |
Jukka Ranta kirjoitti 13.12.2002 mm. > En usko että ehdottamani kokonaispaketti luonnontieteellistä > empiiristä ajattelua olisi välttämättä liian tuhti. Yksinkertaisimmat > Bayespäättelyn esimerkit ovat laskettavissa lukiotiedoilla. Pidin syksyllä 1998 Helsingin yliopistossa kurssin "Todennäköisyyksien laskentaa", joka ei ollut perinteinen todennäköisyysteorian kurssi, vaan - kuten nimikin sanoo - tavoitteena oli (tavanomaisen teoriakurssin tietojen pohjalta) paneutua siihen, miten todennäköisyyksiä lasketaan ja arvioidaan käytännössä. Kurssille osallistui 21 opiskelijaa, joista 14 tilastotieteestä ja loput 7 matematiikasta, tietojenkäsittelystä ja kansantaloustieteestä. Kaikilla oli suoritettuna joko matematiikan tai tilastotieteen laitoksen järjestämä todennäköisyyslaskennan johdantokurssi eli siis varmasti enemmän kuin mitä lukiossa po. aihetta saatetaan opettaa. Kurssi oli mielestäni onnistunut kokeilu, osanottajat innostuneita ja palaute myönteistä. Kuitenkin, testatessani kurssin alkaessa osanottajien todellista tietämystä valikoiduilla teorian perusasioita koskevilla päässälaskutehtävillä olin yllättynyt, miten heikosti tieto oli jäänyt mieliin aikaisemmista opinnoista. Kurssin kuluessa annoin normaaliin tapaan harjoitustehtäviä, joita käsiteltiin seuraavalla kerralla (viikon päästä). Vaikka monilla riitti intoa ratkaista tehtäviä ja usein onnistuivatkin, on aika hämmästyttävää, ettei kukaan "ollut osannut" vastata seuraavaan, yksinkertaiseen, Bayesin kaavaan perustuvaan kysymykseen, vaikka tarvittavat tiedot oli heille varmasti opetettu aikaisemmilla kursseilla. |Tehtävä: |Käytössä on N=1000000 kolikkoa, joista yhdessä on kruuna molemmilla |puolilla. Muut kolikot ovat "aitoja". |Kolikoista valitaan yksi umpimähkään. Tätä rahaa heitettäessä on saatu |pelkkiä kruunia n kpl. peräkkäin. |Kuinka suuri luvun n on oltava, jotta uskosi kolikon aitouteen |putoaa todennäköisyydeltään alle eps=0.0000001 ? Esitän tässä (Survon avulla) ratkaisun, jotta nekin tätä keskustelua seuraavat, joille tällaiset asiat ovat oudompia, pystyisivät näkemään suurin piirtein, mistä on kysymys. |Ratkaisu: |Käytetään seuraavia merkintöjä: | A1="aito raha valittu", A2="epäaito raha valittu" | Bn="n kruunaa saatu peräkkäin". |Tällöin | P(A1)=(N-1)/N, P(A2)=1/N |ja | P(Bn|A1)=2^(-n), P(Bn|A2)=1, | |jolloin Bayesin kaavasta saadaan | | P(A1*Bn) P(Bn|A1)*P(A1) |P(A1|Bn) = -------- = ------------------------------- | P(Bn) P(Bn|A1)*P(A1) + P(Bn|A2)*P(A2) | | 2^(-n)*(N-1)/N | = ---------------------- = (N-1)/(N-1+2^n) =eps | 2^(-n)*(N-1)/N + 1*1/N | |Täten n = log2((N-1)(1-eps)/eps) = log2(N-1) + log2((1-eps)/eps) | |Jos siis määritellään tilapäinen funktio | n(N,E):=log((N-1)*(1-E)/E)/log(2) |saadaan yllä annetuilla arvoilla N ja eps | n(N,eps)=43.18506364657 | |eli tarvitaan 44 heittoa, jotta usko rahan epäaitouteen on yhtä |vahva kuin usko rahan aitouteen oli ennen ensimmäistä heittoa. Aikoinaan (noin 10 vuotta sitten) järjestettiin lukion matematiikan opettajille Heinolan kurssikeskuksessa pariin kertaan todennäköisyys- laskentaa ja tilastotiedettä koskevaa täydennyskoulutusta. Omassa esityksessäni käsittelin helppoja todennäköisyyslaskennan tehtäviä, joista monessa ennen muodollista ratkaisua arvuuttelin osanottajilta heidän käsityksiään. Joukossa oli klassinen "Doors"-ongelma, johon arvaamalla vastasi oikein vain muutama parista kymmenestä osanottajasta: |Minulla on kolme laatikkoa, joista sinun näkemättäsi valitsen yhden |umpimähkään ja sujautan siihen pallon. Muut kaksi laatikkoa jäävät |tyhjiksi eikä ulkopuolelta näy, missä laatikossa pallo on, mutta minä |tiedän sen. |Sinun tehtävänäsi on arvata, missä laatikossa pallo on. Kun olet |tehnyt valintasi (oli se oikea tai väärä), poistan yhden laatikoista |ja näytän, että se on tyhjä. |Nyt annan sinulle tilaisuuden vaihtaa valintaasi, koska kaksi laatikkoa |on edelleen jäljellä ja joista toista olet jo arvannut. |Kysymys kuuluu: Kannattaako vaihtaa valinta siihen toiseen laatikkoon? |Useimpien vastaajien intuitiivinen kanta on, että "on kai tuo |samantekevää, vaihtaako vai ei". | |Näin ollen hämmästys on suuri kun voidaan todeta, että vaihtaminen |todella kannattaa, koska silloin valinta osuu oikeaan |todennäköisyydellä 2/3. | |Fiksulle ihmiselle riittää perusteluksi esim. seuraava: |Jos et vaihda valintaasi, et siis noteeraa antamaani informaatiota |(yhden laatikon poistoa) ja tällöin arvaat oikein alkuperäisellä |todennäköisyydellä 1/3. Jos vaihdat, se on komplementaarinen tapahtuma |edelliselle ja arvaat silloin oikein todennäköisyydellä 1-1/3=2/3. Tämä mitätön ongelma on aika ajoin synnyttänyt valtavan kiihkoista keskustelua, vaikka järkevän maallikonkin saa melko helposti ymmärtämään asian todellisen laidan. Niinpä tuossa Heinolan tilaisuudessakin pyrin johtamaan tuloksen mahdollisimman selkeästi ja havainnollistamaan simulointikokeella. Joillekin sanoma ei kuitenkaan mene perille - teki mitä tahansa, kun se on vastoin heidän omaa intuitiotaan. Niinpä Heinolassa eräät opettajat melkein raivon vallassa tulivat tuputtamaan omia, eriäviä mielipiteitään esitykseni päätyttyä. Hauskaa mutta toisaalta masentavaa! Voisin jatkaa vielä useammilla esimerkeillä, joille yhteistä on se, että ihmisten on uskomattoman vaikea tulla toimeen todennäköisyyksien kanssa riippumatta siitä, minkä paradigman kautta aihetta lähestytään. Jo alkeellisenkin todennäköisyyslaskennan hallinta konkreettisissa ongelmissa on paljon vaikeampaa kuin mitä ne, jotka tuosta viisaudesta ovat päässeet perille, aavistavatkaan. Siksi ehdottamasi kokonaispaketti (mielenkiintoisuudestaan huolimatta) on liian "tuhti" jo matematiikan opettajalle yhteiskuntaopista puhumattakaan. Hartaasti toivosin olevani väärässä, mutta ...:) Ymmärtääkseni yliopistotasollakin tuommoiset asiat ovat kuuluneet lähinnä aine- ja syventävien opintojen puolelle. Seppo Mustonen
Vastaukset: |
---|
Survo-keskustelupalstan (2001-2013) viestit arkistoitiin aika ajoin sukrolla, joka automaattisesti rakensi viesteistä (yli 1600 kpl) HTML-muotoisen sivukokonaisuuden. Vuoden 2013 alusta Survo-keskustelua on jatkettu entistäkin aktiivisemmin osoitteessa forum.survo.fi. Tervetuloa mukaan!