[vastaus aiempaan viestiin]
Kirjoittaja: | Jukka Ranta |
---|---|
Sähköposti: | - |
Päiväys: | 13.12.2002 17:18 |
>> Tilastotieteen opettaminen omana aineenaan kansalaistaitona olisi >hyvä >> idea, mutta siinä tapauksessa opetuksen pitäisi sisältää tietoa >> laajasti koko empiirisen päättelyn kentästä, mukaan lukien >> Bayes-menetelmät, ja jotain tietoa luonnontieteellisistä malleista >> vaikkapa Galileosta, Kepleristä ja Newtonista lähtien. ... >Nyt taidat odottaa liikaa. Parhaimmat opettajat saattaisivat tuohon >pystyäkin ja parhaat oppilaat jotain ymmärtää, mutta >"kansalaistaitona" >se lienee utopiaa. Paljon vähemmästäkin saisi jo olla tyytyväinen. En usko että ehdottamani kokonaispaketti luonnontieteellistä empiiristä ajattelua olisi välttämättä liian tuhti. Yksinkertaisimmat Bayespäättelyn esimerkit ovat laskettavissa lukiotiedoilla. Samoin Keplerin lait taitavat esiintyä nykyisinkin jo fysiikan tunneilla ja suhteellisuusteoriaakin siellä käsitellään. Olisi aivan hyvin mahdollista koota näistä sirpaleista yhtenäinen kokonaisuus jossa pohdittaisiin monipuolisesti miten havainnoista päätellään jotakin, millä menetelmin ja miten tulokset ovat yleistettävissä ja miten erilaiset tieteen paradigmat toimivat ja miten tutkijat ja muutkin ihmiset ovat käsitelleet epävarmuutta ja/tai satunnaisuutta. Tämä koskee aivan kaikkea inhimillistä päättelyä joka nojaa oletuksiin ja havaintoihin. Tässä kentässä tilastoiden lukutaito on yksi ja sinänsä tarpeellinen osa-alue, mutta perspektiiviä voisi saman tien reilusti laajentaakin. >Kun viestisi lopussa pohdit edelleen tuota laudaturin pisterajan >määräämistä, ymmärrän näkemyksiäsi. >En kuitenkaan usko siihen, että koe pystyttäisiin vuosi vuodelta >kalibroimaan samantasoiseksi etenkin, kun oppivaatimuksissakin >tapahtuu aina silloin tällöin muutoksia. En toki tarkoittanutkaan yo-kirjoitusten ennusteiden laadintaa tai kalibrointia vakavasti otettavaksi sovellusesimerkiksi sinänsä. Käytin vain esimerkkiä osoittaakseni että siitäkin löytyy aineksia, jos niin tahtoo, joilla voisi demonstroida muutakin kuin tuloksien frekvenssejä, kuten esim. vaikkapa ennustamisen ongelmaa joka kuitenkin on melko oleellinen tavoite monessa tieteellisessä ja käytännöllisessä toiminnassa. Jukka Ranta
Vastaukset: |
---|
Survo-keskustelupalstan (2001-2013) viestit arkistoitiin aika ajoin sukrolla, joka automaattisesti rakensi viesteistä (yli 1600 kpl) HTML-muotoisen sivukokonaisuuden. Vuoden 2013 alusta Survo-keskustelua on jatkettu entistäkin aktiivisemmin osoitteessa forum.survo.fi. Tervetuloa mukaan!