Re: Etälukion

[vastaus aiempaan viestiin]

Kirjoittaja: Jukka Ranta
Sähköposti:    jukka.ranta'at'eela.fi
Päiväys: 11.12.2002 17:06

Kiitos Sepolle vastauksesta. TV-ohjelmalla, vaikkakin huonolla,
on ainakin ollut se hyvä vaikutus että tämäkin keskustelu on syntynyt.
Liian vähän nämä asiat ovat millään foorumilla esillä.
Olisi hauska jos ohjelman tekijätkin osallistuisivat keskusteluun.
Saisimme ehkä raadollisen selityksen aikapulasta ja resursseista.

>ulkaltaisin väittää, että Survolle ominaiset käyttötavat suovat juuri
>opetustilanteissa etuja, joita ei "monesta softasta" löydy, ja samalla
> 
>on mahdollista välttää tuota onnetonta tilannetta, jossa vain "kone
>laskee ja analysoi jotakin".

Kyllä, mutta softan käyttäminen opetuksessa vaatii mielestäni vielä
suurempaa ammattitaitoa kuin pelkän aineen sisällön hallinta sinänsä.
Jos jotain tietokoneohjelmia haluttaisiin laajasti esim. lukioiden
käyttöön paremman tilastotieteellisen opetuksen toivossa, ei
ole mitenkään selvää että lopputulos olisi parempi vaikka softa olisi
asiantuntijoiden käyttämänä heidän mielestään paras. Harva koulu saisi
käyttöönsä sellaisia eksperttejä jotka saisivat softasta kaiken hyödyn
irti ja osaisivat välittää sen (+ asiasisällön) vielä oppilaillekin.
Ensin pitäisi löytää edes tarvittava määrä opettajia jotka
hallitsisivat monipuolisesti itse tilastotieteen asiasisällön, softan
nerokkaasta hyödyntämisestä puhumattakaan. Lisäksi yhden softan
sijasta pitäisi esitellä edes muutamaa vaihtoehtoa, ettei käy yhtä
onnettomasti kuin sen asian suhteen että suurelle ihmisjoukolle
tietokone on sama asia kuin Windows-käyttöjärjestelmä ja sen mukana
tulleet pakolliset rituaalit (ja bugit). Tilastolliset menetelmäthän
ovat jo "vaarallisen" monille soveltajille sarja kryptisiä
atk-rituaaleja p-arvoineen - syistä joita he eivät edes ymmärrä.

Tilastotieteen opettaminen omana aineenaan kansalaistaitona olisi hyvä
idea, mutta siinä tapauksessa opetuksen pitäisi sisältää tietoa
laajasti koko empiirisen päättelyn kentästä, mukaan lukien
Bayes-menetelmät, ja jotain tietoa luonnontieteellisistä malleista
vaikkapa Galileosta, Kepleristä ja Newtonista lähtien.
Jos leikitään ajatuksella uudesta lukio-oppiaineesta, niin mielestäni
herrat Fisher, Neyman ja Pearson kaipaavat seuraansa myös
muita herroja. Ajatus frekventistisestä tilastotieteestä
kansalaistaitoaineena tuntuu kovin kapealta. Mukaan voisi ottaa jonkin
verran tieteen filosofiaa jossa pohdittaisiin mitä oikein tarkoitetaan
empiirisellä tutkimuksella. Noh, yksi hyvä kirjakin tästä on
(varmasti löytyy muitakin): Barry Gower: Scientific Method, an
historical and philosophical introduction. Routledge. 1997.


>Saatan olla väärässä, mutta olen ymmärtänyt kyllä tilanteen yksin-
>kertaisesti niin, että esim. noin 5 prosentille halutaan antaa
>laudatur
>ja pisteraja valitaan tulospisteiden empiirisen jakauman perusteella
>siten, että tuo ehto täyttyy. Käytännössä katkaisukohta varmaankin
>yritetään määrätä niin, että mahdollisimman harvan pisteet jäävät
>"pistettä vaille laudaturiin".
>Jos näin on, tämä esimerkki ei anna suurempaa aihetta mihinkään
>hienosyisempään tilastolliseen päättelyyn.

Näin se taitaa mennä. Mutta esimerkki sisälsi sen lausumattoman
oletuksen että tulokset määrätään suhteessa toisiin kokelaisiin
samana vuonna. Tällöin voidaan valita 5% parhaasta päästä ja antaa
heille Laudatur. Eikä tähän tarvita mitään mallia tai analyysia.
Mutta yhtä hyvin voidaan kysyä miten pisterajat pitäisi määrätä
*ennalta* siten että odotettavissa olisi Laudatur noin 5%:lle
kokelaista. Tämä vaatii jo jonkinlaisen mallin jolla hyödynnetään
aiempien kokeiden tulokset siten että malli pystyisi niiden
perusteella parhaalla mahdollisella tavalla ennustamaan tulevaa.
Lisäksi: koetehtävät ilmeisesti pyritään laatimaan saman tasoisiksi
joka vuosi, joten pistemäärien erot saattavat kuvata todellista
tasoeroa eri ikäluokkien välillä. Tällöin eri vuonna saadut
laudaturit eivät ole saman arvoisia jos ne myönnetään aina
suhteessa kulloiseenkin kokelasjoukkoon. Ja vielä voisi kysyä
sitäkin että miksei tietyn tehtävämäärän osaaminen oikeuttaisi
Laudaturiin siitä riippumatta miten hyvin muut ovat samalla kerralla,
tai aiempina vuosina, osanneet. Esimerkki tarjoaisi siis
oivan tilaisuuden keskustella (1) erilaisista mittaamisen tavoista,
ja (2) empiirisen mallin käyttämisestä tulevien tulosten
ennustamisessa, (3) tilastollisesta päättelystä saadun uuden
datan perusteella, ja (4) satunnaisuudesta ylipäätään, eli siitä
mikä oletetaan satunnaiseksi ja mikä ei, mikä tunnetuksi ja mikä
tuntemattomaksi - ja minkä takia. Kohtiin 1-4 voi mainiosti liittää
sekä frekventistisen että Bayesläisen näkökulman rinnakkain.


Jukka Ranta, EELA & RNI

Vastaukset:

Survo-keskustelupalstan (2001-2013) viestit arkistoitiin aika ajoin sukrolla, joka automaattisesti rakensi viesteistä (yli 1600 kpl) HTML-muotoisen sivukokonaisuuden. Vuoden 2013 alusta Survo-keskustelua on jatkettu entistäkin aktiivisemmin osoitteessa forum.survo.fi. Tervetuloa mukaan!

Etusivu  |  Keskustelu
Copyright © Survo Systems 2001-2013. All rights reserved.
Updated 2013-06-15.