Leveä kenttä ja leikepöytä

[vastaus aiempaan viestiin]

Kirjoittaja: Kimmo Vehkalahti
Sähköposti:    -
Päiväys: 21.8.2008 16:42

Jatkan "leveilemistä" tulevan kolmosversion ympäriltä. Seppo totesi:

>Ylileveään kenttään voi myös poimia esim. leikepöydän välityksellä
>entistä pitempiä tekstikappaleita, jotka on kirjoitettu kokonaan
>ilman yhtään rivinsiirtoa. TRIM-komennolla saa sitten ylipitkät
>rivit pätkityiksi lukukelpoiseen muotoon.

Tämähän toimii myös toiseen suuntaan: nyt saa aiempaa helpommin
vietyä pitkiä rimpsuja muihin ohjelmiin, se kun on välillä myös
tarpeen. Eilen juuri päivitin kurssini tietoja laitoksemme uusille
wiki-pohjaisille sivuille, ja tämä ominaisuus tuli tarpeeseen.

Tästä voi katsoa miltä sivu näyttää selaimessa:
http://wiki.helsinki.fi/display/mathstatKurssit/Tilastotieteen+johdantokurssi%2C+syksy+2008 

Katkoviivojen välissä on näytepätkä sivun wiki-muotoisesta koodista.
jossa piiiiitkät rivit on aikaansaatu Survossa vaikuttavan näköisillä
TRIM 1000
-tyyppisillä komennoilla. :)

-------------------------------------------------------------

h3. Luentoajat

I ja II periodi ke 8-10, to 10-12 Unioninkatu 40, sali 1.
Lisäksi viikottain työpajaharjoituksia (ti/pe), Mariankatu 11.

h3. Tavoitteet

*Yleiskäsitys tilastotieteestä ja tilastollisten tutkimusmenetelmien käytännön soveltamisesta.*

Tilastotiede on hyvä nähdä osana niin yhteiskuntatieteitä kuin monia muitakin tieteenaloja, joissa kerätään tietoa ja mitataan asioita. Tilastollisten menetelmien avulla päästään käsiksi eri alojen *omiin, kiinnostaviin tutkimuskysymyksiin*.

Vaikka tilastotieteen teoriapohja nojaakin matematiikkaan, _tämän kurssin näkökulmasta_ *tilastotiede ei ole matematiikkaa*.

Tärkeintä on oppia *tilastollista ajattelua* ja päättelyä. Laskeminen ei ole enää lainkaan niin oleellista (siitä huolehtivat tietokoneohjelmat). Tutkijan tehtävä on pikemminkin pohtia ja päättää:

* mitä *tietoja kerätään*, keneltä tai mistä ja millä tavalla,
* miten ilmiöitä ja *asioita kannattaa mitata*,
* millaisia *menetelmiä sovelletaan* missäkin tilanteessa,
* miten tuloksia tulisi *tulkita* sekä
* mitä *johtopäätöksiä* voidaan tehdä (ja mitä ei).

Tällaiset taidot ovat välttämättömiä jo oman alan tutkimuskirjallisuuden ymmärtämisessä.

h3. Kohderyhmä

Kurssi on ensisijaisesti suunnattu *valtiotieteellisen tiedekunnan opiskelijoille*, mutta kaikki muutkin ovat tervetulleita. Esimerkit ja harjoitustehtävät ovat yhteiskuntatieteellisesti painottuneita.

h3. Suoritus

* osa 1 (4 op): Kurssikoe 1 tai vaihtoehtoisesti [yleistentissä|mathstatOpiskelu:Yleistentit] suoritettava erilliskoe
* osa 2 (6 op): Kurssikoe 2 tai vaihtoehtoisesti [yleistentissä|mathstatOpiskelu:Yleistentit] suoritettava erilliskoe

-------------------------------------------------------------

Jos rivejä ei "suoristeta", niihin jäävät rivinvaihdot tulevat
mukaan leikepöydälle. Se on erittäin hyödyllinen ominaisuus
mm. tänne keskusteluryhmään tekstiä siirtäessä, mutta joissain
yhteyksissä rivinvaihdoista on riesaa, kuten tuon wikin kanssa.

Aikaisemmin saatoin käyttää Wordia (!) rivinsiirtojen hävittämiseen,
mutta nyt en näemmä tarvitse sitä enää siihenkään. :)

- Kimmo

PS. Sivuhuomautus: myös tuota wiki-koodia, jossa korostukset ilmaistaan
pienillä vihjeillä kuten tähdillä, voi helposti tuottaa Survon PRINT-
komennolla. Tein jopa aikoinaan siitä esimerkin käyttäjäyhdistyksen
SURVO.TUT-lehteen, vaikkakaan silloin ei wikistä tiedetty vielä mitään. ;)

Vastaukset:
[ei vastauksia]

Survo-keskustelupalstan (2001-2013) viestit arkistoitiin aika ajoin sukrolla, joka automaattisesti rakensi viesteistä (yli 1600 kpl) HTML-muotoisen sivukokonaisuuden. Vuoden 2013 alusta Survo-keskustelua on jatkettu entistäkin aktiivisemmin osoitteessa forum.survo.fi. Tervetuloa mukaan!

Etusivu  |  Keskustelu
Copyright © Survo Systems 2001-2013. All rights reserved.
Updated 2013-06-15.