[vastaus aiempaan viestiin]
Kirjoittaja: | Seppo Mustonen |
---|---|
Sähköposti: | - |
Päiväys: | 12.12.2002 14:52 |
Eija Janhonen kirjoitti 12.12.2002 10:41 : >Opetushallitus on parhaillaan uudistamassa perusopetuksen ja >lukion opetussuunnitelmien perusteita, luonnosversiot ovat jo >luettavissa Opetushallituksen sivuilla. Perusteista tulee edellisiä >yksityiskohtaisemmat. Nyt olisi sopiva ajankohta ottaa kantaa >opetuksen tavoitteisiin ja sisältöön. > >Eija Janhonen > Kiitos tiedosta! Kävin lukemassa lukion opetussuunnitelmien perusteiden luonnosversion. Matematiikassa (todennäköisyyslaskennan ja tilastotieteen osalta) ei ole nähdäkseni mitään uutta. Koska tämä edelleen vahvistaa skeptisyyttäni saada tilastotieteen perusasioita opetettua matematiikan yhteydessä laadukkaasti, totesin jo eilisessä (11.12.2002) vastauksessani Jukka Rannalle mm. Entistä tärkeämpää olisi silloin (kuten ensimmäisessä viestissäni totesin) opettaa tilastojen ja tilastokuvien auttavaa ymmärrystä yleisenä kansalaistaitona vaikkapa jonkun reaaliaineen (yhteiskunta- oppi?) yhteydessä. Mielenkiintoista on nyt havaita, että pykälässä 27 (Yhteiskuntaoppi) opetuksen tavoiteluettelo sanoo seuraavaa: ....................................................................... Yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteena on, että opiskelija - ymmärtää yhteiskunnan olemuksen historiallisen kehityksen tuloksena - tuntee Suomen yhteiskuntajärjestelmän ja talouselämän perusteet ja toimintatavat ja osaa suhteuttaa ne eurooppalaisiin ja kansainvälisiin yhteyksiin - hallitsee keskeisen yhteiskunnallisen ja taloudellisen käsitteistön - on selvillä vaikutus- ja osallistumismahdollisuuksista kansalaisyhteiskunnassa ja osaa myös käyttää niitä - pystyy hankkimaan ajankohtaista tietoa eri lähteistä sekä arvioimaan kriittisesti verbaalista, kuvallista ja tilastollista informaatiota - kykenee muodostamaan itselleen perustellun näkemyksen ristiriitaisista ja arvosidonnaisista yhteiskunnallisista ja taloudellisista kysymyksistä - saa edellytyksiä vastuuntuntoisen, tasa-arvoa kunnioittavan ja suvaitsevan yhteiskunta-käsityksen rakentamiseen. ....................................................................... Luettelossa on siis (kolmanneksi viimeisenä) mukana kaipaamaani asiaa eli siis "kriittinen verbaalisen, kuvallisen ja tilastollisen informaation arviointi". Nyt tulisi huolehtia siitä, että po. tavoite ei käytännössä jäisi kuolleeksi kirjaimeksi. Tarvittaisiin ainakin hyvää oppimateriaalia ja opettajien täydennyskoulutusta. Seppo Mustonen
Vastaukset: |
---|
Survo-keskustelupalstan (2001-2013) viestit arkistoitiin aika ajoin sukrolla, joka automaattisesti rakensi viesteistä (yli 1600 kpl) HTML-muotoisen sivukokonaisuuden. Vuoden 2013 alusta Survo-keskustelua on jatkettu entistäkin aktiivisemmin osoitteessa forum.survo.fi. Tervetuloa mukaan!