Kosketuslaskennan ohella Survossa on mukana ns. editoriaalinen laskenta, jossa myös suoraan, mutta aivan toiseen tyyliin, tehdään numeerisia toimituksia. Editoriaalinen laskenta on Survossa vielä varhaisempaa perua kuin kosketuslaskenta.
Jos haluan laskea tekstin sekaan kirjoitetun numeerisen lausekkeen arvon
esim. (12.5+18)/2=15.25, niin tämä tehdään Survossa juuri kuten edellä
näkyy. Kirjoitan siis (12.5+18)/2=
_ ja kursorin vilkkuessa merkin =
perässä painan Survon yleistä aktivointinäppäintä ESC
. Tällöin Survon
toimitinohjelma, joka on Survo-istunnon aikana jatkuvasti läsnä,
"tajuaa", että haluan laskea numeerisen lausekkeen, ja kutsuu
automaattisesti Survoon kuuluvan editoriaalisen laskennan ohjelmamodulin
käyttöön. Tuo ohjelma tutkii lausekkeen, laskee sen arvon ja kirjoittaa
tuloksen (15.25). Kaikki tämä syntyy silmänräpäyksessä käyttäjän
tarvitsematta tietää mitään siitä, mitä pinnan alla tapahtuu. Tulos on
lausekkeen perässä aivan kuin olisin sen itse kirjoittanut ja saatan
jatkaa työskentelyä esim. pyyhkimällä pois lausekkeen jättäen vain
tuloksen näkyville.
Vastaavanlaisissa tehtävissä Windowsissa laskettavan lausekkeen joutuu
siirtämään teksturista leikepöydän kautta laskimelle ja tuloksen taas
takaisin teksturiin; se tietää aikaa ja vaivaa. Survossa riitti yksi
ainoa ESC
-napin painallus. Jos lausekkeessa esiintyy tavanomaisia
funktioita, kuten neliöjuuri (sqrt), niitä ei auta syöttää Windowsin
laskimelle, sillä esim. sqrt(49)= tuottaa pelkän nollan. Jotta
lausekkeen saisi tuolla laskimella lasketuksi, se on annettava muodossa
49@= , missä @ on laskimen neliöjuurinapin vastine. Lausekkeita, joissa
on kirjainmerkinnöillä annettuja vakiota, on turha edes yrittää
Windowsin laskimella.
Näytteeksi Survon editoriaalisen laskennan yleisestä luonteesta sopinevat seuraavat esimerkit.