Re: Pikapelikilpailun tulokset

[vastaus aiempaan viestiin]

Kirjoittaja: Markku Verkasalo
Sähköposti:    Markku.Verkasalo'at'Helsinki.Fi
Päiväys: 8.2.2007 0:59

Kiitos Sepolle hyvästä pelistä!
Minusta tämä peli olisi erittäin hyvä etenkin koululaisille
päässälaskun harjoitteluun.  Nykyäänhän ilmeisesti päässälaskutaitoa
ei harjoitella yhtä paljon kuin ennen laskimien aikaa.

Seppo pyysi minua kertomaan hieman strategiastani.
Aloitin pelaamisen niin, että valitsin aluksi helppoja lukuja sekä
pienemmästä että isommasta päästä.
  Kun vähitellen selveni, että eri luvuilla oli erilainen painoarvo,
niin aloin pelata vain lähtemällä isommista luvuista, vaikka sekään
ei ole vielä maksimaalinen pelitapa, mutta kuitenkin parempi kuin
aloittaminen vuorotellen isoilla ja pienillä numeroilla.
  Kirjoitin erilliselle paperille maksimaalisten rivien summia,
eli 16+15+14+13=58 16+15+14+12=57 jne  Vähitellen opin nuo summat
kohtuullisen hyvin, niin että en enää tarvinnut erillisiä papereita.

Lopulta päädyin strategiaan, jota voin hieman valaista käyttämällä samaa
esimerkkiä, jonka Seppo otti esille. Se onkin minun mieluisimpia
pelejäni. Pystysarakkeista suurin yhteissumma on 55 ja vaakarivien
suurin yhteissumma 51.
   Sen jälkeen kun näiltä riveiltä poimii pienimmät luvut, pystyrivin
maksimisummassa 55:ssä se on yksiselitteisesti 10 ja vaakarivin
maksimisummassa 51 pienin numero on välttämättä
11. Maksimivaakarivin isoin luku ei voi olla tällä kertaa muuta kuin
15, koska jos se olisi 16, niin silloin 51-(16+13+12)=10 ja kun 10
on jo käytetty, niin sen täytyy olla 11 ja myös tällöin voidaan päätellä
että kyseisen rivin vasemmassa reunassa oleva maksimiluku on 15.
 Kun nämä on oikein, niin sen jälkeen voi olla
varma, että näiltä edellämainituilla pysty- ja vaakariveillä on
ratkaisematta vielä 5 lukua: 16,15,14,13 ja 12  ( siis 11 ja 10 on
jo ratkaistu).

     Tämän jälkeen en koske näihin lukuihin, vaan katson niitä
sarakkeita ja rivejä, jotka jäävät näiden pysty- ja vaakarivien
ulkopuolelle. Sitten vaan katsotaan sellainen ruutu, jonka rivin ja
sarakkeen tulo on suurin ja se on 33*37 ja siinä paras arvaus on
suurin käyttämätön luku, eli  9.
Seuraavana on 33*32=8 ja sitten 27*37=7 ja vielä 27*32 = 6.
   Tämän jälkeen onkin aika palata näihin aluksimainittuun
maksimiriviin ja -sarakkeeseen. Koska Pystyrivin 16+15+14+10=55,
eli kun 10 on jo asetettu ruudukkoon, niin siihen jää vain suurimmat
luvut ja niitä kannattaa vielä säästää.  Niinpä
kannattaa aloittaa maksimivaakarivistä, josta pienin ratkaistava
luku on 12. Pienin sarakesumma on 27 ja tähän laitetaan 12 ja
seuraavaksi pienin sarakesumma on 33 ja tähän laitetaan 13.

     Sitten onkin taas syytä mennä näiden maksimi sarake-vaakarivien
ulkopuolelle jälleen. Sieltä olen ratkaissut sellaisia ruutuja,jotka ovat
olleet tässä vaiheessa yksikäsitteisesti ratkaistavia, eli seuraavaksi
olen ratkaissut 3:n ja 4:n, vaikka maksimaalisen tuloksen kannalta olisi
ollut parasta etsiä 5. Kun jokainen sekuntikin vähentää tulosta,
niin on parempi löytää nopeasti selvät varmat tapaukset kuin etsiä
täysin maksimaalista suoritusta hitaammalla ajalla. Sen jälkeen olen
arvannut ruudun, jossa on 5, koska siinä ruudussa reunasummien tulo on
ratkaisemattomista ruuduista suurin (kun maksimisarake on poistettu).
    Sen jälkeen onkin aika palata ratkaisemaan isoimmat luvut. Yleensä
14 on helppo ratkaista.  Sen sijaan 15 ja 16 eivät ole niin helppoja.
Tässäkin pelissä rivisumma on suurempi sillä rivillä johon tulee 15
kuin sillä, johon tulee 16. Mutta kun nämä luvut ratkaistaan vasta
viimeksi, niin  kuten yllä kerroin  vähennyslaskulla jo ratkaistuista
luvuista  51-(12+13+11)=15 voidaan laskea luku 15 oikein ja täten
myös 16.  14 on aina yksikäsitteisesti ollut reunasummaltaan 15
ja 16 pienempi luku.
Tämän jälkeen  laitan lopussa  vielä 15 ja 2 ja viimeksi 16 ja 1.

Koska tämän pelin maksimi sarake- ja rivisummat ovat niin suuret, että
niihin pääsee vain laittamalla niihin kaikki 7 suurinta lukua, niin
olisin voinut aloittaa pelin suoraan niin, etten olisi koskenut aluksi
lainkaan noihin maksimi sarake- ja rivien minimilukuihinkaan, vaan
olisin voinut aloittaa suoraan niiden ulkopuolella olevista kahdesta
suurimmasta luvusta 9 ja 8. Rutiinini johtuu siitä, että vähemmän
helpoissa peleisssä maksimirivien pienimpien lukujen ensiksi
arvaamisella voi yleensä päätellä näiden maksimirivien muut luvut (niitä
ei kuitenkaan kannata laittaa ruudukkoon vasta kuin loppuvaiheessa).
    Nopea rutiini tuottaa yleensä paremman tuloksen kuin liian hidas
ja varma harkinta. En ollut vielä päässyt niin pitkälle rutiininomaisessa
toiminnassa, että olisin voinut aloittaa maksimi sarakkeen ja rivin
ulkopuolelta suoraan.
         Vaikeammissa peleissä joutuu yleensä tekemään muutaman
arvauksen, mutta paljon pelaamalla arvaustapauksissakin pystyy yleensä
"vaistoamaan" oikean luvun kohtuullisen hyvin. Aikaahan yhden luvun
päättelyyn ei voi paljoa käyttää. Mikäli arvaus menee väärin, niin
silloin yli 1050 pistemäärään peliin ei enää ole mahdollisuutta ja peli
kannattaa lopettaa ja siirtyä seuraavaan peliin.
   Minulle kehittyi rutiini, jossa etenkin ensimmäisen pelin suhteen
olin melko ranttu. Mikäli peli oli liian hankala, hyppäsin suosiolla
koko kymmenen pelin sarjan läpi pelaamatta sitä lainkaan ja aloittamalla
uudella 10 pelin sarjalla. Samoin tein, jos ensimmäisessä pelissä
tuli yksikään virhe tai tulos oli oman senhetkisen maksimikeskiarvon
alapuolella.

Koko peliä voisi tietysti lähestyä myös vastakkaisesta suunnasta,
eli lähtemällä liikkeelle minimi sarake- ja rivisummista ja näin
pääsisin käyttämään aluksi pienempiä lukuja.  Mutta tämän systeemin
opettelu olisi vienyt taas aikansa ja kun olin opetellut pelaamaan
isompien rivien kautta, niin sitä strategiaa kannatti jatkaa.

Kaikenkaikkiaan peli on mielestäni hauska ja rentouttava, mutta
peli on kyllä sen verran vaikea, että vain kerran pääsin sellaiseen
tulokseen, että viidessä parhaassa pelissä ei tullut ilmeisesti yhtään
virhettä.  Muutaman kerran pääsin kyllä noin 1050:een, jolloin 4 peliä
kymmenestä  sujui virheittä, mutta viidennessä pelissä pistemäärä oli
pienempi.  Sitä hieman pienempiin pistemääriin pääsin kyllä useasti,
mutta loppuvaiheessa en enää luonnollisestikaan jatkanut peliä,
ellei uuteen ennätykseen ollut mahdollisuutta.
    Hyvään pelitulokseen vaaditaan myös sopivaa vireyttä.  Huomasin
kyllä, että liian kauan ei kannattaisi pelata yhteen menoon. Hyviin
tuloksiin ei pääse muuta kuin rennolla peliotteella muutaman
verryttelykierroksen jälkeen.  Ellei peliote ole riittävän rento,
niin silloin saattaa olla parempi keskeyttää pelaaminen.
Hyvä havainto oli sekin, että yksittäisen pelin jälkeen voi pitää
tauon huoletta.  Aika alkaa juosta vasta, kun siirtyy seuraavaan peliin.

terveisin

Markku Verkasalo

Vastaukset:
[ei vastauksia]

Survo-keskustelupalstan (2001-2013) viestit arkistoitiin aika ajoin sukrolla, joka automaattisesti rakensi viesteistä (yli 1600 kpl) HTML-muotoisen sivukokonaisuuden. Vuoden 2013 alusta Survo-keskustelua on jatkettu entistäkin aktiivisemmin osoitteessa forum.survo.fi. Tervetuloa mukaan!

Etusivu  |  Keskustelu
Copyright © Survo Systems 2001-2013. All rights reserved.
Updated 2013-06-15.