Re: "Ilmiömäistä päässälaskentaa"

[vastaus aiempaan viestiin]

Kirjoittaja: Seppo Mustonen
Sähköposti:    -
Päiväys: 25.11.2004 11:49

Nyt on aika (edellisen seminaaritilaisuuden 23.11 jälkeen) selittää,
miten LASKE-sukro toimii ja avustaa "päässälaskijaa" valitsemaan
oikeat numerot. Aikaisempien ratkaisijoiden joukkoon on liittynyt
Sylvi Kantele.

Toimintatapa selviää tekemällä edellisessä viestissäni kuvaamani
muutokset, jotka yllyttävät sukron puheliaammaksi ja näyttävät
tietyt suoritusvaiheet.
Tällöin ilmenee (vaikkei se sukron listauksesta suoraan näy),
että LASKE käyttää TIME-komentoa, joka antaa päiväyksen ja kellonajan
tyyliin
TIME Wed Nov 24 15:03:05 2004

Arvelin alunperin, että jos tuo TIME näkyisi suoraan sukron
listauksessa, moni pääsisi liian helposti salaisuuksista perille.
Mistä tuo TIME-komento nyt sitten ilmestyy ja aktivoituu?
Tarkkailemalla sukromuistia LASKE-sukron käytön jälkeen eli aktivoimalla
TUTSTACK-komennon, tyypillinen tilanne on seuraava:

TUTSTACK
3@ @0@3@ime@341@0@

eli muuttujalla W5 on arvo "ime". Kun etsii listauksesta kohdat joissa
W5 esiintyy, havaitsee, että kahdesti aktivoidaan
T{print W5}
eli siis Time (eli TIME).
Tuo W5-muuttujan omituinen "ime"-arvo on muodostettu hämäyksellisesti
hyvin konstikkaalla tavalla (listauksessa kohta K: jonne poiketaan
hetkellisesti sukron alkupuolella) eikä siitä tarvitse enempää välittää.

Tärkeintä on havaita, mitä tehdään TIME-tulostuksille.
Ensimmäisellä kerralla (kohdassa R:) tuloksesta esim.
TIME Wed Nov 24 15:17:45 2004
poimitaan kellonajasta 15:17:45 minuuttien jälkimmäinen numero (7)
ja sekuntien ensimmäinen numero (4), jotka lasketaan yhteen
ja jos summa (tässä 11) ylittää luvun 9 "pyyhitään pois
ensimmäinen numero" koodilla {W1=W1-10} eli paikkaan W1 talletuu
tässä tapauksessa numero 1. Itse asiassa sillä kohtaa sukrokoodiksi
kelpaisi yksinkertaisesti {W1=W1%10} ilman mitään ehdollisuutta, sillä
merkintä W1%10 tarkoittaa jakojäännöstä, kun W1 jaetaan 10:llä.

W1:n arvon valinta tehdään juuri silloin kun käyttäjä painaa
ensimmäisen kerran (pyynnöstä) ENTER-nappia ja välttämätöntä on
tällöin muistaa tuo numero, koska sillä on keskeinen asema oikean
tuloksen antamisessa.

Toisen kerran kellon lukema on käytössä (jatkuvasti koko prosessin
aikana) kohdasta C: alkavassa ohjelmakierroksessa, jossa tarkkaillaan
(on key) käyttäjän toimintaa. Jos käyttäjä ei tee mitään, yhden sekunnin
välein (wait 10) poimitaan kellon lukemasta viimeinen numero (sekuntien
jälkimmäinen) ja jos se on sama kuin W1, näytetään oikeata numeroa,
muuten satunnaista.
Käyttäjän tulee siis seurata tiukasti sekunteja ja havaita, mikä
numero on näkyvillä tuolla kriittisellä W1-hetkellä ja painaa sitten
oikean numeron näkyessä ENTERiä.

Taikatempuissa taikuri saa "ihmeet" aikaan kiinnittämällä
harhauttavasti katsojan huomion johonkin epäolennaiseen asiaan ja
pääsee tekemään varsinaisen temppunsa niin että harva sen huomaa.
LASKE-sukron toimintaa seuratessaan asiaa tuntematon tuijottaa
vain sukron pyörittämiin satunnaisen oloisiin numeroihin eikä
välttämättä lainkaan tajua, että olisi mitä tärkeintä seurata myös
digikelloa, joka vaatimattomasti näkyy aina Survon ikkunan
ylälaidassa.

Näin vastaaminen perustuu siihen, että painaessaan ENTER-nappia
ensimmäisen kerran, on minuutti- ja sekuntiosoitusten perusteella
pantava pysyvästi mieleen tuo W1:een sijoittuva numero ja
sitten kytättävä, mitä numeroa näytetään aina silloin, kun sekuntien
viimeinen numero on sama kuin W1:n sisältämä, koska näillä vaihein
sukro tarjoaa aina oikeaa numeroa.
Koska "oikealla hetkellä" numero saattaa juuri vaihtua, on hyvä painaa
mieleen sekä edellinen että jälkimmäinen numero ja kymmenen sekunnin
jälkeen (jolloin taas oikea numero vilahtaa) varmistaa, kumpi niistä
tulee silloin vastaan; joskus voi jäädä varmistelemaan pitemmäksikin
aikaa. Heti, kun on keksinyt oikean numeron, voi tyynesti odotella
sen seuraavaa ilmestystä (sehän saattaa tapahtua myös satunnaisesti)
ja painaa ENTERiä.
Jotkut väittävät osaavansa löytää numeron suoraan seuraamalla
kohdistimen liikkeitä, mutta tämä saattaa riippua käytössä olevan
koneen nopeudesta.

LASKE-sukro soveltuu mihin tahansa editoriaalisen laskennan mukaisiin
laskutoimituksiin, joissa tuloksena on positiivinen kokonaisluku, eikä
siis ainoastaan kertolaskuun, sillä sukro laskee salaa oikean
tuloksen heti kohdassa S: ja panee sen muistipaikkaan W2.

Saatat jopa osoittaa "telepaattiset kykysi" antamalla toisen henkilön
näkemättäsi kirjoittaa (tyhjään) toimituskenttään esim.
A=9724626278236
ja pyytää siirtymään seuraavalle sivulle, jolloin et todellakaan tiedä
A:n arvoa. Tällä uudella sivulla voit sitten asetelmasta

/LASKE
A

loihtia esille oikeat numerot.

- On se temppus', on!

Vastaukset:
[ei vastauksia]

Survo-keskustelupalstan (2001-2013) viestit arkistoitiin aika ajoin sukrolla, joka automaattisesti rakensi viesteistä (yli 1600 kpl) HTML-muotoisen sivukokonaisuuden. Vuoden 2013 alusta Survo-keskustelua on jatkettu entistäkin aktiivisemmin osoitteessa forum.survo.fi. Tervetuloa mukaan!

Etusivu  |  Keskustelu
Copyright © Survo Systems 2001-2013. All rights reserved.
Updated 2013-06-15.