[viesti Survo-keskustelupalstalla (2001-2013)]
Kirjoittaja: | Seppo Mustonen |
---|---|
Sähköposti: | - |
Päiväys: | 10.2.2003 10:13 |
Kuten aikaisemmin olen kertonut, versiosta 1.30 lähtien Survoon on liitetty mahdollisuus käynnistää toimintoja kuvaavia esimerkkejä sukroina suoraan kyselyikkunasta |EXAMPLE|-painikkeella. Olen tähän mennessä tehnyt tällaisia esimerkkejä kolmisenkymmentä. Tavoitteena on täydentää esimerkkivalikoimaa lähiaikoina niin, että ainakin kaikista yleisimmistä toiminnoista saisi konkreettisen käsityksen tällä tyylillä suoraan kyselyjen kautta. Ymmärtääkseni se madaltaisi monella tapaa oppimiskynnystä etenkin, jos vain keksitään riittävän ilmaisevia, tiiviitä ja hauskoja esimerkkisukroja. Kilpatehtävä 3:n aiheena onkin |EXAMPLE|-sukrojen tekeminen. Jokainen kynnelle kykenevä survoilija voi osallistua kisaan laatimalla haluamastaan aihealueesta yhden tai useampia sukroja. Tämän viestin lopussa on muutamia esimerkkejä siitä, miltä |EXAMPLE|-sukrot voivat näyttää. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Kilpatehtävän 3 säännöt ovat tarkalleen seuraavat: Tee yksi tai useampia sukroja, jotka kuvaavat opettavaisella tavalla valitsemiasi Survon toimintoja ja lähetä niiden listaukset minulle osoitteella seppo.mustonen@survo.fi 1.5.2003 mennessä. Sukrojen tulee olla mahdollisimman tiiviitä siten, ettei niiden vaatima tila ylitä 10000 tavua (.TUT-tiedoston koko). Kokonaiskesto normaalisti katseltaessa ei saisi ylittää kahta minuuttia. Sukrot voivat olla joko englannin- tai suomenkielisiä. Jos sukro käsittelee jotain aineistoa, tuon aineiston tulee sisältyä sukron koodiin tai suurempien aineistojen tapauksessa sukro voi myös generoida sellaisen (esim. MNSIMUL-operaatiolla). Kilpailun tuomariston muodostavat Seppo Mustonen, Marjut Schreck ja Kimmo Vehkalahti. Tuomaristo varaa oikeuden käyttää kaikkia kilpaan lähetettyjä ehdotuksia ilman eri korvausta |EXAMPLE|-sukroina ja muotoilemaan niitä Survon kyselysysteemin ehtojen mukaisesti. Kunkin sukron tekijä tullaan mainitsemaan oman esimerkkinsä yhteydessä. Kolme parasta ehdotusta palkitaan seuraavasti: 1. palkinto: 300 euron lahjakortti (Stockmann) 2. palkinto: 200 euron lahjakortti 3. palkinto: 100 euron lahjakortti Varaan kuitenkin oikeuden jakaa palkintosumman (600 euroa) toisinkin. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Osallistumalla Survo-Käyttäjäyhdistyksen keväiseen laivaseminaariin 10-12.4.2003 avautuu loistava tilaisuus saada lisävinkkejä |EXAMPLE|-sukrojen teosta ja sukrojen ohjelmoinnista yleensäkin. Tälle aiheelle on varattuna oma aikansa seminaarin yhteydessä. Toivon myös, että mahdollisimman moni olisi jo tuolloin halukas esittelemään omia |EXAMPLE|-sukrojaan. Tällä saattaapi olla jopa myönteinen vaikutus tuomariston lopullisiin päätöksiin :) Yliopistojen ja muiden oppilaitosten opiskelijoille on tarjolla tuplapotti: Lähettämällä oman kilpailusukron 21.3 mennessä voi päästä ilmaiseksi em. seminaariin. Mukaan valitaan 3-5 opiskelijaa tuomariston harkinnan perusteella. Tästä aiheesta pidetään myös "valmennustilaisuus" Helsingin yliopiston tilastotieteen laitoksella jo tiistaina 25.2.2003 klo 16-18. Kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita! - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Yksinkertaisia esimerkkejä ja teknisiä ohjeita: Jokainen |EXAMPLE|-sukro aloittaa tyhjästä 1000x100-toimituskentästä. Sukro voi tarvitessaan muuttaa kentän dimensioita. Kentän kaksi ensimmäistä riviä tulee jättää tyhjäksi. Esimerkki 1: REDIM-komennon käytöstä ------------------------------------ DELETE / Vie ensin kohdistin kontrollisarakkeeseen ja aktivoi tämä rivi! *TUTSAVE EX_REDIM / Talleta sitten sukro tällä komennolla! *{init}{jump 1,1,1,1}{erase}{erase}SCRATCH {act}{R}{R} *Using the REDIM command{R} *{R} *Setting the number of lines to 700{R} *and the number of columns to 60:{wait 10}{R} *REDIM 700,60{keys 2}{act}{keys 0}{wait 10}{R} / *Going to the last line and column...{wait 10}{R} *GOTO 700{wait 10}{keys 2}{act}{keys 0}This is the last line!{wait 10} / *{tab}{tab}{tab}{wait 20} / Takaisin kentän alkuun: *{keys 2}{home}{home}{home}{keys 0}{d7} *{wait 10}{erase}SCRATCH{wait 10}{act}{wait 10}{R} / *{u}Making a much larger edit field:{wait 10}{R} *REDIM 10000,200{keys 2}{act}{keys 0}{R} / *Setting line numbers (just for illustration):{wait 10}{R} *COUNT 13,10000,12,13{wait 10}{R} *{r3}11111{wait 10}{R} *{u2}{keys 2}{act} / Taas kentän loppuun: *{pre}{d}{pre}{d}{keys 0}{wait 10}{r10} *This is the last line!{wait 20} / *{keys 2}{home}{home}{home}{keys 0}{end} Esimerkki 2: TABTEST-operaation käytöstä ---------------------------------------- DELETE / Vie ensin kohdistin kontrollisarakkeeseen ja aktivoi tämä rivi! *TUTSAVE EX_TABT / Talleta sitten sukro tällä komennolla! *{init}{jump 1,1,1,1}{erase}{erase}SCRATCH {act}{R}{R} *Using the TABTEST operation{wait 10}{R} *Testing independence of rows and columns in a small table:{wait 10} *{R} *TABLE TEST{R} *7 2 0{R} *3 1 5{R} *{R} / Fisherin 'eksakti' testi: *{wait 20}Assuming both column and row margins fixed:{wait 10}{R} *TABTEST TEST,CUR+1 / FIX=Fisher SIMUMAX=100000{keys 2}{act}{keys 0} *{wait 30}{R} *{R} / Ositeotosten vertailutilanne: *{d18}{u12}Assuming columnn margins (vertical sums) fixed:{wait 10}{R} *TABTEST TEST,CUR+1 / FIX=C{keys 2}{act}{keys 0}{wait 30} *{jump 1,1,1,1}{end} Esimerkki 3: Tekstin paikan valitseminen hiirellä kuvaikkunassa --------------------------------------------------------------- DELETE / Vie ensin kohdistin kontrollisarakkeeseen ja aktivoi tämä rivi! *TUTSAVE EX_MOUSE / Talleta sitten sukro tällä komennolla! *{init}{jump 1,1,1,1}{erase}{erase}SCRATCH {act}{R}{R} / *{save datapath W1} / * {form7} Using MOUSE specification in screen plots {R} *{R} *{tempo +1}FILE DEL MOUSE.MSG / Delete the text file for coordinates. *{wait 10}{act}{wait 20}{R} *GPLOT /DEL ALL / Delete graphics windows.{wait 10}{act}{wait 30} *{R} *{tempo -1}{R} *Text will be written in a graph to a point{R} *selected by you.{R} *WHOME=WX-WX/3,0 WSIZE=WX/3,WY/3{R} *MODE=1000,1000 / Max. coordinates{R} *GPLOT /FRAME / This command is activated.{R} *MOUSE=MOUSE.MSG / Text file for coordinates{R} *{R} *{form}Please click any point in the graph!{R} *{u4}{act}{d5}{tempo 2}{W5=0} / Ohjelmakierros, jossa tarkkaillaan 20 sekunnin ajan, / onko käyttäjä näpäyttänyt hiirellä jotain kohtaa kuvassa + A: {W5=W5+1} - if W5 > 20 then goto B *{ref}{erase}{wait 10}CHECK {print W1}MOUSE.MSG{act} {save char W2} - if W2 '=' N then goto A / *{ref}{ref}{u}{erase}LOADP MOUSE.MSG{wait 10}{act}{wait 10}{R} *{next word}{next word}{wait 10}{save word W3}{next word}{wait 10} *{save word W4}{R} *You selected a point with coordinates {print W3},{print W4}.{wait 15} *{R} *Text to be plotted to this place is given, for example, by{R} *TEXTS=T T=[Swiss(50)],Text_in_({print W3};{print W4}),{print W3}, *{print W4}{wait 20}{R} *{R} / *GPLOT /FIX 1 / Select the first graphics window.{wait 10}{act} *{wait 10}{R} / *GPLOT /FRAME / Plotting again!{wait 10}{act}{wait 10}{l18}{erase} *{goto E} + B: {R} *You didn't click any point in the graph! Demo is interrupted!{R} / + E: {end} Jatkoviestinä lähetän vielä neljännen, laajemman esimerkin, jolla havainnollistetaan todennäköisyyslaskennan keskeistä raja-arvolausetta. - Seppo
Vastaukset: |
---|
Survo-keskustelupalstan (2001-2013) viestit arkistoitiin aika ajoin sukrolla, joka automaattisesti rakensi viesteistä (yli 1600 kpl) HTML-muotoisen sivukokonaisuuden. Vuoden 2013 alusta Survo-keskustelua on jatkettu entistäkin aktiivisemmin osoitteessa forum.survo.fi. Tervetuloa mukaan!