[vastaus aiempaan viestiin]
Kirjoittaja: | Jukka Ranta |
---|---|
Sähköposti: | Jukka.Ranta'at'eela.fi |
Päiväys: | 4.12.2002 12:02 |
Tervehdys! Oikein hyvä että tilastotieteen kouluopetukseen kiinnitetään huomiota. Toivotan Sepolle onnea ja menestystä palautteen antamisessa. Toivottavasti kommentit todella johtavat johonkin! Toisaalta taitaa olla niin, että ainoa tapa saada parempia opetusohjelmia on päästä mukaan ohjelmia tekevään työryhmään. Jos nykyiset tekijät eivät tule Muhammedin luo kysymään neuvoja, niin meidän kaikkien Muhammedien pitäisi kai mennä heidän luo. Jatkaakseni keskustelua, muutama kommentti Sepon kommenteista: Aika suuri osa kommenttitekstiä paljastui survon esittelyksi, mikä ei ehkä olisi ollut tarpeen jos kerran puhutaan siitä miten tilastotieteellistä ajattelua sinänsä pitäisi opettaa. Ei ehkä ole hyväksi sitoa oppilaan orastavaa ajattelua heti alkuunsa johonkin softaan - olipa se mikä tahansa. Muutoin joudutaan siihen mitä Seppo jo kritisoikin, eli lasketaan mekaanisesti koneella jotakin pohtimatta kunnolla mistä oikein onkaan kyse. Ehkä Survo-esimerkki olikin tahattomasti lipsahtanut tv-ohjelman kommentin jatkeeksi - vain lisätiedoksi survokäyttäjille. (Onhan tämä survo-keskustelulista). Moni softa toki mahdollistaa "laboratoriokokeilut" mikä voi olla hyväkin asia, mutta toisaalta se on kaksiteräinen miekka, jossa vaarana on aina se että tilastotieteellinen ajattelu saattaa sittenkin hukkua ja pelkistyä asenteeksi jossa "kone laskee ja analysoi jotakin". Juuri näinhän tuotetaan järjettömimmät tulokset, jos ei kunnolla ymmärretä minkälaisen mallin ja oletukset se kone oikein sisältää. Keskustelua lukio-opetuksen sisällöstä tilastomenetelmien osalta voisi edelleen laajentaa kyseenalaistamalla myös sen, miksi opetuksessa pitäisi rajoittua vain yhteen paradigmaan? 90-luvulla Bayes-menetelmät ovat levinneet laajaan käyttöön monilla sovellusalueilla eikä ole mitään merkkejä siitä etteikö niiden käyttö edelleen valtaisi markkinoita. Olisi melko vastuutonta laatia uusia opetusohjelmia jotka eivät sisältäisi edes muutamaa sanaa myös näistä asioista. Perusopetuksen ensimmäisen kurssin voisi aloittaa pohtimalla mitä satunnaisuus oikein tarkoittaa ja miten sitä on historiallisesti tulkittu ja miten tämä vaikuttaa tänäkin päivänä. Tämä keskustelu olisi hyvä käydä ennen kuin aletaan puhua yhdestäkään t-testistä. Puhumattakaan siitä että mentäisiin ensin suoraan koneelle. t:Jukka Ranta, EELA & RNI
Vastaukset: |
---|
Survo-keskustelupalstan (2001-2013) viestit arkistoitiin aika ajoin sukrolla, joka automaattisesti rakensi viesteistä (yli 1600 kpl) HTML-muotoisen sivukokonaisuuden. Vuoden 2013 alusta Survo-keskustelua on jatkettu entistäkin aktiivisemmin osoitteessa forum.survo.fi. Tervetuloa mukaan!