Re: Etälukion

[vastaus aiempaan viestiin]

Kirjoittaja: Jukka Ranta
Sähköposti:    Jukka.Ranta'at'eela.fi
Päiväys: 4.12.2002 12:02

Tervehdys!

Oikein hyvä että tilastotieteen kouluopetukseen kiinnitetään huomiota.
Toivotan Sepolle onnea ja menestystä palautteen antamisessa.
Toivottavasti kommentit todella johtavat johonkin! Toisaalta taitaa
olla niin, että ainoa tapa saada parempia opetusohjelmia on päästä
mukaan ohjelmia tekevään työryhmään. Jos nykyiset tekijät eivät
tule Muhammedin luo kysymään neuvoja, niin meidän kaikkien Muhammedien
pitäisi kai mennä heidän luo. Jatkaakseni keskustelua, muutama
kommentti Sepon kommenteista: Aika suuri osa kommenttitekstiä paljastui
survon esittelyksi, mikä ei ehkä olisi ollut tarpeen jos kerran
puhutaan siitä miten tilastotieteellistä ajattelua sinänsä pitäisi
opettaa. Ei ehkä ole hyväksi sitoa oppilaan orastavaa ajattelua heti
alkuunsa johonkin softaan - olipa se mikä tahansa. Muutoin joudutaan
siihen mitä Seppo jo kritisoikin, eli lasketaan mekaanisesti koneella
jotakin pohtimatta kunnolla mistä oikein onkaan kyse. Ehkä
Survo-esimerkki olikin tahattomasti lipsahtanut tv-ohjelman kommentin
jatkeeksi - vain lisätiedoksi survokäyttäjille. (Onhan tämä
survo-keskustelulista). Moni softa toki mahdollistaa
"laboratoriokokeilut" mikä voi olla hyväkin asia, mutta
toisaalta se on kaksiteräinen miekka, jossa vaarana on aina se että
tilastotieteellinen ajattelu saattaa sittenkin hukkua ja pelkistyä
asenteeksi jossa "kone laskee ja analysoi jotakin". Juuri näinhän
tuotetaan järjettömimmät tulokset, jos ei kunnolla ymmärretä
minkälaisen mallin ja oletukset se kone oikein sisältää.

Keskustelua lukio-opetuksen sisällöstä tilastomenetelmien osalta voisi
edelleen laajentaa kyseenalaistamalla myös sen, miksi opetuksessa
pitäisi rajoittua vain yhteen paradigmaan? 90-luvulla Bayes-menetelmät
ovat levinneet laajaan käyttöön monilla sovellusalueilla eikä ole
mitään merkkejä siitä etteikö niiden käyttö edelleen valtaisi
markkinoita. Olisi melko vastuutonta laatia uusia opetusohjelmia
jotka eivät sisältäisi edes muutamaa sanaa myös näistä asioista.

Perusopetuksen ensimmäisen kurssin voisi aloittaa pohtimalla mitä
satunnaisuus oikein tarkoittaa ja miten sitä on historiallisesti
tulkittu ja miten tämä vaikuttaa tänäkin päivänä. Tämä keskustelu
olisi hyvä käydä ennen kuin aletaan puhua yhdestäkään t-testistä.
Puhumattakaan siitä että mentäisiin ensin suoraan koneelle.

t:Jukka Ranta, EELA & RNI

Vastaukset:
[ei vastauksia]

Survo-keskustelupalstan (2001-2013) viestit arkistoitiin aika ajoin sukrolla, joka automaattisesti rakensi viesteistä (yli 1600 kpl) HTML-muotoisen sivukokonaisuuden. Vuoden 2013 alusta Survo-keskustelua on jatkettu entistäkin aktiivisemmin osoitteessa forum.survo.fi. Tervetuloa mukaan!

Etusivu  |  Keskustelu
Copyright © Survo Systems 2001-2013. All rights reserved.
Updated 2013-06-15.